Market ve Perakende Sektörü

Beyin Fırtınası (Brain Storming) kısa sürede çok sayıda yaratıcı fikir üretmek amacıyla sıkça kullanılan bir tekniktir. Ortalama 7 kişiden oluşan bir grupla uygulanan teknik, takım halinde çalışmayı ve problemlere takım halinde yaratıcı çözümler üretmeyi destekler. Takımın tüm üyelerinin katılımını sağladığından problemlere yaratıcı nitelikte ve takım tarafından sahiplenilecek çözümler ve fikirlerin ortaya çıkarılabilmesini mümkün kılar.

Bir Beyin Fırtınası çalışmasına geçmeden önce katılımcıların gözeteceği kuralların tespit edilmesi ve grup tarafından net bir şekilde anlaşıldığından emin olunması gerekir. Bu konuda temel bazı kurallar olsa da her bir grup Beyin Fırtınası çalışması için kendi kurallarını oluşturabilir. Öncemli olan başta belirlenen bu kurallara Beyin Fırtınası çalışması esnasında herkesin sıkı sıkıya uymasıdır. Grubun kendi kurallarını kendisinin belirlemesi, katılımı ve yapılacak çalışmanın sahiplenilmesini kolaylaştırır.Genel olarak bir Beyin Fırtınası çalışmasında aşağıdaki 4 temel kuralın dikkate alınması önerilebilir :

  • Aptalca fikir yoktur! Beyin Fırtınasında herkes ele alınan konu yada problem alanı içinde kalmak kaydıyla her türlü fikri ve öneriyi ortaya rahatlıkla atabilmelidir. 
  • Fikirler ve öneriler kesinlikle eleştirilmemeli veya yorumlanmamalıdır. Beyin Fırtınası değişik düşüncelerin tartışıldığı bir platform değildir. Katılımcılara ne kadar aykırı veya mantıksız gelse de birisinin ortaya attığı fikir veya öneri asla tartışılmamalıdır. Eğer fikirler eleştirilmeye veya yorumlanmaya başlanırsa yaratıcılık azalır. Aynı şekilde birinin ortaya attığı bir fikre diğer katılımcılar gülerse bu kişi bir sonraki sefere bir fikir üretemeyecektir. Veya bir fikir için yapılacak “Müthiş fikir!” yorumu diğer fikirlerin bunun kadar önemli olmadığının düşünüldüğünü ima eder.
  • Katılımcılar birbirlerinin ortaya attıkları fikir ve düşüncelerden esinlenebilirler. Birisinin sunduğu bir fikir bir başkasının zihninde daha farklı veya daha büyük bir düşüncenin gelişmesini tetikleyebilir. Buna izin verilmelidir. 
  • Beyin Fırtınası çalışmasında ortaya atılan fikirlerin “kalitesinden” ziyade “sayısına” yani çokluğuna bakılmalıdır. Yani katılımcılar tarafından ne kadar çok yaratıcı fikir veya öneri üretilebilirse onun kadar iyi olur.

Beyin Fırtınası çalışmasına başlamadan önce netleştirilmesi gereken diğer 2 konu da çalışmanın kim tarafından yönetileceği ve fikirlerin nasıl kayda geçirileceğidir. Çalışmayı grubu tanıyan ve ele alınacak problem yada konuyu bilen birisinin yönetmesi doğru olur. Ayrıca Beyin Fırtınası boyunca katılımcıların ortaya atacakları fikir ve önerilerin herkesin görebileceği bir şekilde flip chart yada benzeri duvara asılmış büyük kağıtlar üzerine yazılıyor olması gerekir.

Etkin bir Beyin Fırtınası çalışması için yöneticinin yapması gerekenler şunlardır :

  • Tüm katılımcıların uyması beklenen kuralları açıklayın   
  • Çözülecek problemi net bir şekilde tanımlayın  
  • Katılımcıların ele alınan problem konusuna odaklanmasını sağlayın   
  • Katılımcıların birbirlerinin fikirlerini veya önerilerini eleştirmelerine izin vermeyin   
  • Katılımcı grubunu ele alınan konuya karşı sürekli ilgili tutun. Tüm grup üyelerinin konuşmasını ve fikir üretmesini sağlayın. Konuşmayan kimse kalmamalıdır.   
  • Katılımcıların aynı zamanda yaptıklarından zevk almalarını da sağlayın. Yaratıcılığı teşvik edin.   
  • Birisinin ortaya attığı bir bakış açısının uzunca bir süre katılımcıların fikir üretmesinde etkin olmasını engelleyin. Katılımcıları farklı bakış açılarına doğru yönlendirin ve teşvik edin.   
  • Katılımcıların fikirlerinin flip charta yazılması için birini yazıcı olarak görevlendirin. Sırayla herkese söz hakkı verin. Fikir ve önerilerin herkesin görebileceği şekilde kağıda geçirilmesini sağlayın.   
  • Eğer bir kağıt dolarsa oda içinde onu herkesin görebileceği bir yere asın ve flipchartta yeni bir kağıtla devam edin.   
  • Eğer yeni fikirlerin üremesi yavaşlarsa ortaya bir kavram atın ve bu kavramdan hareketle katılımcıların yeni fikirler üretmelerini teşvik edin.

Mağaza takımları tarafından Beyin Fırtınası tekniğiyle ele alınabilecek konulara şu örnekler verilebilir :

  • Mağaza satışlarını nasıl artırabiliriz ?
  • Müşteri ihtiyaçlarını nasıl ortaya çıkarabiliriz ?
  • Müşteri memnuniyetini artırmak için neler yapabiliriz ?   
  • Müşteri başına satışı nasıl artırabiliriz ?   
  • Müşteri sadakatini nasıl sağlayabiliriz ?   
  • Mağaza içinde aramızdaki iletişimi nasıl daha sağlıklı hale getirebiliriz ?   
  • Mağaza giderlerimizi nasıl azaltabiliriz ?
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: