Market ve Perakende Sektörü

Organize Perakende Ciroları
 Organize perakende sektörü ciroları Mayıs 2011’de aylık %5 artış gösterdi. Yıllık bazda değişim de %5 oldu. 2010 yılı mayıs ayındaki yıllık ciro gelişimi ise %9 olmuştu.
2011’in ilk 5 ayındaki gerçekleşen ciro incelendiğinde, 2010 ilk 5 aya göre %8 artış gözlenmektedir.
CNBC-e Tüketim Endeksi Mayıs ayında bir önceki aya göre yüzde 0.50 artarak 200.63 düzeyine yükseldi. Çoğu sektörde düşüş olmasına karşın otomobil ve konut sektöründe gözlenen yükseliş seçim sonrası faiz ve fiyatlarda bir artış beklentisiyle öne alınan talepten kaynaklandı.
Temel olarak iki öncü sektör olan otomobil ve konut satışlarındaki yükseliş dikkat çekiyor. Bu yönelim perakendeye yönelik talebin gerilemesinde etkili olabilir.
2011 yılı Mayıs ayında 2003 Temel Yıllı Tüketici Fiyatları Endeksi’nde bir önceki aya göre %2,42, bir önceki yılın Aralık ayına göre %4,93, bir önceki yılın aynı ayına göre %7,17 ve on iki aylık ortalamalara göre %6,64 artış gerçekleşmiştir.
2010 yılında kriz sonrası yakalanan yüksek büyüme oranları 2011 yılında yerini istikrarlı büyümeye bırakmış, sektör kriz öncesi büyüme hızını yakalamıştır.
Sektör ciroları 2011 yılının ilk 5 ayında %5 büyüme ile önemli bir ivme yakalamıştır. Nisan ayındaki mevsimsel düşüş yerini tüm alt sektörlerde yükselişe bırakmıştır.
 

Gıda ve Gıda-Dışı Cirolar
Organize gıda perakendesi ciroları Mayıs 2011’de bir önceki aya göre %2 artış göstermiştir. Gıda cirolarında yıllık değişim oranı da %2 olarak gerçekleşmiştir.
Gıda dışında ise aylık ve yıllık bazda %11 ciro artışı sağlanmıştır.
Hazır giyim alt kırılımı incelendiğinde, cirolar aylık bazda %13 yükselmiştir. Yıllık bazda da cironun %13 arttığı görülmektedir.

2011 yılının ilk 5 ayında tüm alt sektörlerde büyüme yaşanmış, nisan ayındaki mevsimsel dalgalanma yerini büyüme trendine bırakmıştır.
Metrekare Endeksi
Organize perakende sektörünün satış alanı metrekare gelişimine bakıldığında, Nisan 2011’e  göre %1 artış olurken, yıllık bazda da %13 artış gerçekleştiği görülmektedir.
Mağaza sayıları aylık bazda %2 artarken, yılın ilk 5 ayında ise %3 yükseliş kaydetmiştir. Yıllık bazda artış %13 olmuştur.
Sektör yatırımlarını istikrarlı biçimde sürdürmektedir.
 
Gıda ve Gıda-Dışı Metrekareleri
Gıda metrekaresi gelişimine bakıldığında,  Mayıs 2011?de aylık değişim %1 olurken, yıllık %11 artış görülmektedir. Mağaza sayıları ise yıllık bazda %15 artış göstermiştir.
Gıda dışı perakendede aylık %2, yıllık bazda %17 artış kaydedilmiştir. Bu oran, 2010?un aynı döneminde %15 olarak gerçekleşmiştir. Mağaza sayılarında ise yıllık %10 artış olmuştur.
Hazır giyim alt kırılımında ise metrekareler aylık bazda %3 artarken, yıllık bazda ise %22 artış gerçekleşmiştir. Hazır giyim perakendesi, 2011 Mayıs ayı itibariyle de yıllık metrekare gelişiminde başı çekmektedir. Mağaza sayıları ise yıllık %14 artmıştır.
Sektör  yılın ilk 5 ayında %7 büyüme ile hazır giyim perakendesinin başı çektiği bir büyüme izlemiştir. Planlanan yatırımlar devam ederken, mağaza sayılarındaki artış da sürmektedir.

Metrekare Başına Cirolar

Metrekare başına cirolar incelendiğinde, organize perakende sektörü Mayıs 2011’de aylık %7 artış yaşamış, yıllık bazda ise %3 oranında düşüş gerçekleştirmiştir.

Gıda ve Gıda-Dışı Metrekare Başına Cirolar
Alt sektörler bazında incelendiğinde, aylık %4 artış yaşayan gıda perakendeciliğinde yıllık bazda %6 düşüş görülmektedir. Gıda dışı perakendede ise metrekare başına cirolar aylık bazda %11 artarken yıllık bazda bu oran %3 olmuştur. Hazır giyim perakendesinde aylık bazdaki %13 artış, yıllık bazda ise %4 olarak gerçekleşmiştir.
Mayıs ayında gıdadışı perakendede yıllık verimlilik artarken, gıda perakendesinde bir önceki seneye göre düşüş yaşanmaktadır.
Sektör İstihdamı
Mart 2011 itibariyle Türkiye genelinde işsizlik %10,8 oranında gerçekleşmiştir.
Organize perakende sektörü istihdam gelişimi 2010?daki ve ilk 4 aydaki olumlu seyrini sürdürmektedir. Mayıs 2011?de artış, aylık bazda %2, yıllık bazda %14 olarak gerçekleşmiştir.


Gıda ve Gıda-Dışı Perakendede İstihdam

Gıda perakendeciliğinde aylık istihdam %3 artarken, yıllık bazda ise %4 oranında istihdam artışı sağlamıştır. Gıda dışı perakendesi ise aylık %2 oranında istihdam artışı yaşarken, yıllık bazda değişim %16 olmuştur.
Hazır giyim perakendesi istihdamı ise aylık %3?lük artışa paralel olarak, yıllık bazda %27 artış göstermiştir.

Organize perakende sektörü istihdam artış hızını yıllık işsizlik oranının üzerinde tutmayı sürdürmektedir. Yılın ilk 5 ayında %5 artış sağlanmıştır.

Fiş Sayıları

Organize perakende sektörü fiş sayılarında,  aylık bazda %5 artış olurken 12 aylık bazda %10 artış gerçekleşmiştir. Yılın ilk 5 ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre %7 artış yaşanmıştır.


Gıda ve Gıda Dışı Fiş SayısıGıda perakendesindeki 12 aylık fiş sayısı artışı %9 oranında olurken, aylık %4 artış yaşanmıştır.
Gıda dışında Mayıs 2011’de aylık %12 artış, yıllık bazda %19 olarak gerçekleşmiştir. Hazır giyim perakendeciliğinde fiş sayısı aylık %16 artış yaşanmıştır. Yıllık bazda ise fiş sayısı artışı %29 düzeyindedir.
Organize perakendede satışlarda yaşanan artış, fiş sayılarına da hemen hemen aynı oranlarda yansımıştır. Bu durum, fiş sayılarının ciro artış hızının çok üzerinde bir hızla arttığı önceki dönemlere kıyasla, tüketicinin ?sık ama az alışveriş yapma? alışkanlığını geride bıraktığını işaret etmektedir. Yılın ilk 5 ayında bir önceki yılın ilk 5 ayına göre %7 fiş sayısı artışı yaşanmıştır.
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: